Man der Smarten en Piëta
Hanneke de Munck
Man der Smarten, 2010, Lindehout
Piëta, 2014, Zwitsers arvenhout
Op Rhijnhof staan vier beelden van de beeldhouwer Hanneke de Munck. Twee granieten beelden en twee altaarstukken. De twee altaarstukken Piëta en Man der Smarten staan in de intieme binnenruimte van het houten wachthuisje op het grasveld voor het crematorium. De beelden maken deel uit van een serie moderne altaarstukken, waarbij De Munck zich laat inspireren door 15de eeuwse altaarstukken.
Waaraan kan in onze tijd een altaar worden gewijd? Welke beelden zijn heilig voor ons?
vraagt ze zich af.
De beide beelden op Rhijnhof zijn ontleend aan de Christelijke traditie. Piëta betekent compassie en in de kunst is het de benaming van een afbeelding van de dode Christus in de armen van zijn moeder Maria. Ook de afbeelding van de Man van Smarten is bedoeld om compassie (medelijden) op te roepen. Christus toont zijn wonden en draagt de doornenkroon. Hij is verrezen en tegelijk toont hij hoe hij er bij zijn dood aan toe was. Het was in de kunst van de late middeleeuwen een geliefde voorstelling.
Nabestaanden en andere bezoekers kunnen zich even terugtrekken in het wachthuisje met deze compassiebeelden. In het prieeltje ligt een boek, waarin gevoelens en gedachten kunnen worden geschreven.